Fag og kvalitet
Fag
EcuraAkademiet
EcuraAkademiet utvikler sine kurs og kompetansehevende tiltak i samarbeid med relevante samarbeidspartnere innen utdanningsinstitusjoner som høyskoler og karrieresentere. I tillegg har vi en egen Fagavdeling som bidrar i stor grad med utviklingsarbeid og kunnskapsspredning ovenfor både eksterne og interne samarbeidspartnere.
Ansvarlig for fag og kvalitet i Ecura er Fag- og kvalitetsdirektør Jonny Finstad.
Jonny var med i etableringen av tidligere Mjøsen Bo og habilitering AS i 2007. Jonny har bakgrunn fra Habiliteringstjenesten i Oppland hvor han bl.a. jobbet som Fagutvikler. I tillegg har han vært fagansvarlig ved Ullevålsveien 34 i Oslo Kommune. Han har lang erfaring som kurs – og foredragsholder og brukes ofte på nasjonale seminarer og konferanser. Av formell kompetanse har Jonny bachelorgrad i vernepleie og mastergrad i læring i komplekse systemer.
Jonny har også vært redaktør sammen med Børge Holden av boka “Atferdsavtaler”. I tillegg har han publisert en rekke artikler i ulike fagtidsskrifter.
Kvalitet
Tjenestene til den enkelte tjenestemottaker skal være individuelt tilpasset og basert på gode kartlegginger og analyser. Det starter med gode beskrivelser av arbeidsmetoder og rutiner/prosedyrer og kompetanseplaner for alle som jobber hos oss. Dette gjør at vi har gode rutiner for å varsle og håndtere avvik. Det gjennomføres internrevisjoner av kvalitet og tjenesteleveranser som skal være i henhold til inngåtte kontrakter. Vi gjennomfører jevnlige brukerundersøkelser og vi fokuserer alltid på å ha et godt samarbeid med våre oppdragsgivere. Ecura har en egen etikkhåndbok for våre ansatte og vi har laget varslingssystemer som skal ivareta den enkelte og sikre et trygt og godt arbeidsmiljø.Vi har tilpasset oss personvernforordningen (GDPR) og Ecura er i dag sertifisert i henhold til fire ISO-standarder: 9001 for kvalitet, 14001 for miljø, 45001 for arbeidsmiljø og 27001 for Informasjonssikkerhet, som første norske private helseforetak i Norge.
Vi arbeider løpende med følgende sertifiseringsprosesser i alle våre selskap;
Dette er alle viktige standarder som skal etterleves av våre virksomheter. I tillegg til disse så har vi utviklet kvalitetssystemer «nær» den det gjelder, nemlig mottakeren av våre tjenester. Vi tilstreber å sikre at målsettinger og metoder er basert på observasjon og kartlegging og at beslutninger om tiltak/intervensjoner gjøres i nært samarbeid med tjenestemottaker selv, oppdragsgiver og eventuelle samarbeidsinstanser i f.eks. spesialisthelsetjenesten. Det er et grunnprinsipp for oss å innhente data på om det vi tilbyr har effekt på det området det er rettet mot. Derfor bruker vi registreringer som et av de viktigste grunnlag for evaluering.
Kvalitet i omsorgs- behandlingstiltak er nært knyttet til begrepet behandlingsintegritet. Det vil si i hvilken grad tjenesteytere (vernepleiere, sykepleiere, helsefagarbeidere etc.) faktisk utfører tiltak/intervensjoner i tråd med anbefalinger fra fagekspertise. For Ecura er det en selvfølge at prinsippet om «retten til lik behandling» faktisk etterleves. Skriftlige prosedyrer, dokumentasjon og aktiv veiledning i praktisk arbeid bidrar til at vi i Ecura kan være trygge på at våre tjenestemottakere mottar god omsorg og behandling.